Barokkgitar

Hjertesukk fra 1600-tallets Spania: «[Vihuelaen] har vært høyt aktet i vår tid, og den har hatt de mest fremragende utøvere, men siden oppfinnelsen av gitaren, er det nå bare få som vier seg til studiet av vihuelaen. Det har vært et stort tap. fordi på den kunne man spille alle typer notert musikk, og nå som gitaren ikke er noe mer enn en kubjelle, så lett å spille på, særlig når den spilles med anslag, så er det knapt den stallgutt som ikke er en gitarist.»Sebastian de Covarrubias Orosco i hans lærebok «Tesoro de la lengua castallane, o espanola»  fra år 1611. Sitatet er hentet fra The Baroque Guitar in Spain and the New World av Frank Koonce.

barokkgitar_historisk_kopi_LutesAndGuitars.co.uk

Historisk kopier av barokkgitar med fem strengkor basert på en orginal av Alexandre Voboam fra 1680. Kopien er produsert av instrumentmakerne Stephen Barber & Sandi Harris ved LutesAndGuitars.co.uk.

Courante og Double arrangert for barokkgitar av Rob MacKillop

Barokkgitaren – er som navnet sier gitarer fra barokken fra ca 1600 – 1750. Gitarer etter renessansen og et like stykke før Torres endelige gitar. I forhold til dagens gitar var den karakterisert ved fem strengpar, spedere bygd, slankere kropp, bånd og strenger av tarmer. Gitarens var mer eller mindre uforandret fra barokken og fram til midten på 1800-tallet, men fikk gradvis en mer feminin form fram til den endelige formen på den klassiske gitaren som gitarmakeren Antonio de Torres designet, som du kan se på det fjerde maleriet nedenfor, av Renoir.

Bartolomeo_Veneto_Woman_playing_a_lute_oil_on_panel_1520Augustin_Quesnel_GitarrenspielerinAntoine_Vollon_Natureza-Morta_com_Macaco_e_Violo_1864Pierre-Auguste_Renoir_Ung_spansk_kvinne_med_en_gitar_1898Andreotti_Federigo_The_Serenade

Edouard_Manet_Spansk-sanger_1860Harry_Carmean_Cafe_Standing_GuitaristJohannes_Vermeer_Gitarspilleren_detailj_1672

Instrumentet var mindre enn en moderne gitar, var av en lettere konstruksjon. Tverrbåndene på gripebrettet var vanligvis også av tarm og ble bundet på halsen. Et typisk instrument hadde da fem strengekor – eller rettere sagt fire eller fem besto av et sett dobbeltstrenger slik at antallet enkeltstrenger var ni eller ti. Strengene hadde samme stemming som de fem øverste strengene på dagens gitar, altså  A ? d ? g ? h ? e’.

Barokkgitaren kunne ha bånd hele veien opp, som denne videoen fra youtuberen renatiusm r viser, der vi ser fremført komponisten Gaspar Sanz «Canarios» fra «Instruccion de Musica sobre la guitarra espanola» (1674)

Andre barokke strenginstrumenter – lutt og teorbe

Den brasilianske musikeren Regina Albanez demonstrerer lutt, teorbe – en type basslutt – og barokkgitar – og hun viser også et tabulatur for lutt. Hun studerte disse tidligbarokkens populære klimpreinstrumenter med Toyohiko Satoh ved Det Kongelige Konservatoriet i Haag. Notasjonen for barokkgitar og andre klimpreinstrumenter på den tiden var et tabulatur kalt Alfabeto.

Tidligmusikkmiljø i Norge?

Ensemble Via Galante

Ensemble Via Galante: Hanne-Sofie Akselsen: traversfløyte, Martin Wåhlberg: barokkcello, Erik Skanke Høsøien: teorbe og barokkgitar ? Foto: FameFotografene

Ja, vi har for eksempel Ensemble Via Galante, som nylig har vært på konserturne i Norge under mottoet «Kongelige franske galanterier» – med musikk fra 1700-tallets Frankrike og Ludvig XIVs hoff.

Ensemblet Via Galante består av Hanne-Sofie Akselsen, Martin Wåhlberg, Erik Skanke Høsøien. Ensemblet spiller på kopier av historiske instrumenter og med basis i studier i historisk oppføringspraksis.

Vi ønsker å la publikum få høre musikk som ble skapt av hoffmusikere i Versailles for tre hundre år siden, og som på den tiden for det meste var forbeholdt et eksklusivt, kongelig publikum ved Ludvig den 14. sitt hoff. Kongen hadde god smak og ut av dette kom de vidunderligste komposisjoner, som har det fellestrekket at de er skapt for å behage øret… Vi håper vi å kunne avmystifisere teorben, barokkgitaren, tarmstrengene, barokkcelloen og traversfløyta, og bare få demonstrere hvor vakkert disse instrumentene klinger sammen i tonene av Marais, Hotteterre, de La Barre og Barriére ? komponister som etter du har hørt denne konserten ikke lenger vil være obskure, skrev ensemblet i et oppslag til en av sine konserter.

Rolf Lislevand

Den norske luttenisten, barokkgitaristen og tidligmusikk-eksperten Rolf Lislevand spiller ved siden av lutt, femkoret barokkgitar og teorbe. Lislevand har blitt et viktig navn innenfor viktig navn «tidligmusikkbevegelsen», har spilt mye sammen med Jordi Savall (viola da gamba) i flere tidligmusikk-ensembler og er et navn på mange av Savalls utgivelser. Lislevand har også akkompagnert sangeren Montserrat Figueras. Han har også egne grupper, som Emsemble Kapsberger (til ære for den italienske luttvirtousen og komponisten Johann Hieronymus Kapsberger), og Rolf Lislevand Ensemble der han bla har med seg den norske jazzmusikeren Bjørn Kjellemyr (bass og colascione) og Jordi Savalls datter Arianna Savall (barokkharpe og vokal), Thor-Harald Johnsen (barokkgitarer, chitarra battente), David Mayoral (perkusjon) og Lislavand selv (lutt, barokkgitar, teorbe).

Lislevand regnes også som en av de mest kjente fortolkere av tidlig spansk renessansemusikk.

Lislevand er i dag professor i lutt og historisk framføringspraksis i Tyskland. Han har studert historisk fremføringspraksis, lutt, femkoret barokkgitar og theorbe ved Schola Cantorum Basiliensis i Sveits. Han fikk Spellemannprisen 2001 i klassen klassisk musikk for albumet Alfabeto – (alfabeto er betegnelsen på det notasjonssystem man brukte for teorbe). Han mottok Norsk kritikerlags musikkpris for 2004:

Rolf Lislevand fremfører Chaconne av Robert de Visee på Theorbe

Romantisk gitar

Fernando Sor Op31, No18 i Bm fra 1828,  fremført av Rob MacKillop, demonstrerer Sors anbefalte fremføringsmåte, å lene gitaren mot et bord. Gitaren er laget av gitarmakeren Simon Ambridge.